multiblog.hu család tagja

autokamera.hu

Autós kamera teszt

Mivel nincs előírva a használatuk, illetve nem feltétel bizonyos biztosítási kifizetéshez sem, nálunk nem olyan mértékben terjedt el, mint Oroszországban, de aki már járt rosszul egy közlekedési szabálytalanság (mégha nem is baleset) elszenvedőjeként, tudja, hogy sokat érhet és erősen bizonyító erejű egy jó pillanatban rögzített felvétel. A mostani modellek közül sok már ezt a rögzítést nagyon jó minőségben meg is teszi. Hogy ne csak a zavarosban halásszon az, aki most keres egyet, megnéztünk hármat, mégis mire képesek.

Egy kivétellel mindegyik a szélvédőn át rögzít egy HD képet – a Concorde HD20 két kamerát ad a csomagban. A méretük és a tömegük nagyjából hasonló, borításuk a HD20-nak és a CarDVR70-nek műanyag, az A7-nek fém.

Concorde HD 20

A három típus közül ez az egyetlen, amelyhez már a dobozban két kamerát kapunk. A hátsót, a szélvédőre tapasztva tudjuk felfüggeszteni egy – szintén tartozék – matricatalpas rögzítővel. Miután feltesszük, annyira rágyógyul az ablakra, hogy csak ügyeskedéssel, és-vagy késheggyel lehet csak lepiszkálni, úgyhogy javasolt előre kitalálni, hol lesz a legjobb helye.

Külső

A másik kettő modellnél jóval kellemesebb gombelrendezésű házzal rendelkezik. Most tekintsünk el a retró quartz-játék dizájntól, bár nekem az tetszett. Könnyebben hozzá lehet férni az előlapon elhelyezett gombokhoz. Ebben a tekintetben az A7 sikerült a legrosszabbra, de a CarDVR70 is szorosan jön utána.

Az A7-el ellentétben ebben nem infra LED van, hanem nagyon is hagyományos, folyton, kikapcsolhatatlanul villogó-világító LED. Egyébként nem értem egyik eszközben sem ezt a LED-dolgot, egyrészt a szélvédőn egy csillogó paca lesz tőle az egész kép, másrészt ha nem így lenne (a spéci nem tükröződő a szélvédőüveg-, vagy bármi más miatt), a kb. egyméteres “hatótáv” akkor sem lenne elég még a a motorháztető végéig sem.

Concorde HD20 Concorde HD20 Concorde HD20

Concorde HD20 Concorde HD20 Concorde HD20 Kézben

A hátsó kamera egyébként egy olyan minikamera, amiben még mikrofon sincs, a hangot is a főkamera teszi hozzá a kiskamera videójához, némi időbeni elcsúszással. A két kamera képe külön könyvtárban rögzül ugyanazon a microSD-kártyán, a főkészülékben. A kiskamera csak SD-ben vesz fel, tehát még így is 10 Mbit alatt (8-9 körül) lesz az adatsebességünk, így 3,5-4 óra rögzülhet egy 16GB-os kártyára.

Concorde HD20 kiskamerája

Menü

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29

Concorde HD20 menüje
Concorde HD20 menüje

A kameraváltó gombokkal egyébként váltani tudunk, egyik-, másik-, vagy mindkét kamera képe között. Ez nagyon menő dolog, és baromi kényelmes, főleg az osztott képmezőnél, hogy “látunk hátra is”, nemcsak a tükörben.

Figyelem megosztása

Ha tekintetbe vesszük azt is, hogy autóvezetés közben kell a kamerákra figyelni és férfi vagyok – vagyis rosszul osztom meg a figyelmem -, a Concorde HD20 volt a legkellemesebb. Ezt még azelőtt gondoltam, hogy egyáltalán hozzányúltam volna bármelyik géphez. A REC gomb egyértelmű és nem valahol az oldalán van, hanem nagyon is feltűnő helyen, felirattal jelölve és az LCD képernyő mellett. Megfelelően informatív a kijelző, az alső sáv fekete háttere jobban kiemeli, illetve teszi leolvashatóvá az adatokat. Illetve külön elismerés jár a gyártónak, amiért ilyen szépen le tud kezelni 2 DB különálló streamet, vagyis nem egy képben, hanem külön-külön videóban rögzíti a két kamerája képét. (Mellesleg, ha ez ennyire flottul működik, más eszközbe is beépíthetnék.)

Képminőség

Talán ha valahol, itt szerepelt egy kicsivel gyengébben, mint a másik két típus.

Video: 1080p-ben maximum 20 fps-ben tud felvenni, a 30 FPS-et csak 720p-ben hozza, hasonlóan a CarDVR70-hez. Vagyis igazából ez is csak 720p-s kamera, csak épp engedélyezték a 1080-as rögzítést is, mert néha jól jöhet a plusz felbontás, mégha ritkább is a képfrissítés. A tömörítés eléggé darabos és gyenge, kicsit túl könnyen kezd blokkosodni és ezt feltűnőbb is csinálja, mint a másik kettő. Úgy tűnik, a dinamika is itt a legalacsonyabb, itt kezdenek el égni leghamarabb az égbolt fehérei, a két egykamerás típus itt is jobban szerepelt.

Fotó: A zajszűrés szerencsére nem olyan tolakodó, még szemcséket is látni a képen, viszont a dinamika az itt is nagyon kicsi. Ezt próbálták úgy kompenzálni, hogy lehúzza a gép a maximum fehér fényerejű, beégett részeket (részletek megjelenése nélkül persze), de az attól még ugyanolyan kisdinamikás kép lesz, csak kicsit – talán – esztétikusabbá válik.

Folyamatos felvétel

Egy percesre állítottuk be, de lehet 5-öt is kiválasztani (lsd. menükép). A videók között pontosan 2 másodperces átfedések lettek, vagyis az egyperces videódarabok első két mp-e az előző videó utolsó két mp-ével egyezik meg. Az 1 perces mód annyit jelent tehát, hogy 1 percesekre vágja az egész videófolyamot, hogy könnyebben ki tudjuk választani a nekünk kellőt, illetve azért, hogy a legrégebbi fájlt autómatikusan így tudja a legkönnyebben törölni a készülék.

A régebbi, class 4-es kártyámmal is hibátlanul működött, bár azzal csak egy kamerával próbáltam. Viszont nagyjából 430 MB-nyi hely kell neki, ha kevesebb van, el sem indul, csak jelez, hogy “kártya tele”. Ha vannak már rögzített videók, akkor pedig törli a legrégebbit.

Akku, üzemidő

Bár az akku ennél a termékcsoportnál nem számít olyan sokat és igazából kifejezetten az üzemidőt nem is teszteltem, de úgy tűnt, hogy az akku üzemideje valahol félúton van az A7 és a CarDVR70 között, nagyjából 10-20 perc körüli üzemidőre képes, ha teljesen fel lett töltve.

Rollei CarDVR70

Külső

A felfüggesztése ennek volt a leggyengébb. Ha hatszor egymás után nem próbáltuk feltapasztalni a szélvédőre, akkor egyszer sem. Minden egyes alkalommal, kb egy percen belül leesett. Aztán benyálaztam a tapadókorong felszínét, ami segített ugyan, de csak kitolta ezt az 1 percet mondjuk háromra. Épp fel akartuk venni videóra, ahogyan leesik, amikor – mintha direkt megmakacsolta volna magát – fennmaradt, de úgy, hogy le sem esett egészen a kétórás csoportteszt végéig. Mindezzel együtt nem mondhatom megbízhatónak a felfüggesztést, de elképzelhető, hogy idővel “bejáratódik”, bár ha így van, akkor a másik kettőnél ez miért nem fordult elő – azt meg akkor nem érteném.

Rollei CarDVR70 Rollei CarDVR70

Rollei CarDVR70 Rollei CarDVR70

Elvileg – legalábbis az előlapon rajta van – ezen a gépen is van valamilyen LED, amivel rosszabb fényviszonyok között tud világítani, azonban ezt sehogyan sem tudtam bekapcsolni, erre vonatkozó menüpont sem volt.

A felfüggesztést sikerült úgy megcsinálniuk, hogy a leszorítócsavartól pont elérhetetlen az egyik gomb. Szerencsére ez a gomb a ki-bekapcsoló gomb, ami annyira nem nélkülözhetetlen, mert úgyis magától kapcsol ki-be, mint az összes többi, amint lemerül, vagy levesszük a gyújtást, leáll, amint ráadjuk, bekapcsol.

Menü

A legkellemetlenebb menüelőhívása kétségtelenül a CarDVR70-nek volt, egyszerre két gombot kellett lenyomni a belépéshez. Persze látszik, hogy arra törekedtek a gépnél, hogy szinte sose kelljen belépni, de nem volt egyértelmű, melyik két gombot nyomjam egyszerre a hatból (a “Mode” és a “Fényképezőgép” ikonnal ellátott felső gombot kell). A “Mode”-al először be kell lépni a “Foto” vagy a “Video” vagy a “Lejátszás” módba. A menü “beállítás” füle sokáig elérhetetlen volt számomra, míg pár napja addig nyomkodtam, amíg végülis a jobb-felső fényképezőgomb és a “Rec OK” együttes lenyomásával sikerült belépni. Egyszer. Mert aztán újra próbáltam vagy tízszer, mire sikerült. Elképesztő. Ritkán mondok ilyet egy tesztalanyra, de a CarDVR70 menüje gyakorlatilag használhatatlan. Javaslom, hogy egyszer állítsuk be, aztán hagyjuk is úgy. Igazából nem is szükséges belenyúlni, a “Mode” és a “REC” gombokkal, valamint a Fényképezős gombbal el tudja látni a feladatait.

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38

Rollei CarDVR70 menüje
Rollei CarDVR70 menüje

A “Foto” és a “Video” résznél egyébként is más menüpontok érhetők el, illetve a “Lejátszás”-résznél egyáltalán nincs megjelenő menü. Ez a többszintű felépítés már van annyira bonyolult, hogy vezetés közben ne lehessen biztonságosan beállítani. Nagyon kellemetlen volt a gyárilag beállított 2 perces automatikus kikapcsolás is. Míg a másik két kamera szakadatlan rögzített, a DVR70 egyszercsak leállt. Szerencsére ez a (nehezen állíthatós) menüben kikapcsolható.

Képminőség

videó: Maximum 720p-ben rögzíti csak a 30 FPS-t és még így sem dúskálnak a részletekben a képek, viszont itt a legharmonikusabb és a legdinamikusabb a kép. Kevés a zavaró blokkosodás, inkább a szemnek kellemesebb képzaj van csak, legalábbis alacsonyabb kontrasztú és kevésbé éles kép esetén. Viszont ott, ahol sok a részlet és az él, bajba kerül a tömörítője. AVI konténert és MJPEG-kodeket használ, aminek jellegzetessége, hogy ha alacsony az adatsebesség, a teljes kép elkezd bepixelesedni, nem csak egy-egy részlet. Márpedig az MJPEG-hez – ha 720p-s a felbontás – nagyjából kétszerennyi (30 Mbit körül) kellene ahhoz hogy ne pixeleződjön.

Másik probléma az expozíció állítással van. Már egy kicsivel gyengébb fényviszonyok között is (borús idő, nappal, iroda, vagy épp garázs), elkezd drasztikusan csökkenni az FPS, akár négyre(!) is. A expó-idő megnövelésével próbál meg plusz fényerőhöz jutni, amit videónál 1/12 fölé amúgy sem “fair” dolog növelni. Már ennél az értéknél is nagyon homályosak a mozgó részek, de ennél lassabban exponálva már a részletek is eltűnnek a mozgó tárgyról/alanyról, ami nemcsak, hogy csúnya, de egy azonosítást is ellehetetlenít.

Ha a CarDVR70 is AVC-kodeket használna, jobb is lehetne, mint a HD20, így viszont kb a legrosszabb lesz a három közül a minőséget tekintve (ráadásul itt a legnagyobb a fájlméret).

fotó: Ezt az üzemmódot igazán nem is értem. Egy kicsi területet használ csak a kép közepén, amit felinterpolál annyi megapixelre (max 12-re), amennyire a menüben beállítjuk. A valós felbontás viszont többszörösen ezalatt van. Ránézésre még a HD-t sem éri el. Gondolom, hogy azért ez a zoom, hogy ne legyen halszemoptikás látószögű a fotó is, de ha ez nem megvalósítható jelentős minőségromlással, miért nem használják ki ugyanúgy a teljesvideós képmezőt? Vagy legalább a menüben be lehetne állítani, hogy ne így fotózzon, de sajnos nem lehet. Vagyis a fotó-mód a CarDVR70-nél felejtős sajnos.

Akku, üzemidő

Bár az akku ennél a termékcsoportnál nem számít olyan sokat és igazából kifejezetten az üzemidőt nem is teszteltem, azért az feltűnő volt, hogy jó 40 percnyi (bekapcsolt LCD-képernyős) felvételkészítés után még mindig üzemelt, sőt, akkor fogyott “egy csík” a “három csíknyi” akkukapacitás kijelzésből, szóval nagyjából egy-másfél órát képes rögzíteni egy feltöltéssel, teljesen feltöltve.

Folyamatos felvétel

A régebbi class4-es kártyámmal is működött.

A darabolt fájlok között nincs átfedés, vagyis ha egymás mellé helyezem őket, kockapontosan ott végződik az egyik, ahol kezdődik a másik. Valószínűleg ezt azért hagyták így, mert az MJPEG-et sokkal könnyebb vágni, mint az H264-AVC fájlokat.

Blueline A7

Külső

A gyári csomagolásban gyári fólia van az elő- és hátlapon is. Egybe öntött fémvázával esztétikus és masszív érzetet kelt, ami persze nem jelenti azt, hogy ha leejtem, nem lesz baja, ugyanis az objektív legkülső lencsetagja erőteljesen kiáll, illetve elég nagy ahhoz a görbülete, hogy könnyebben megsérüljön. A formaterv leginkább az ultrakompakt fényképezőgépeket idézi. Nincs viszont semmilyen ajtóka rajta, csak a HDMI és mini-USB csatlakozók, valamint a micro-SDHC kártyanyílás az, ami megszakítja a váz folytonosságát. A tartozék tapadókoronghoz illeszkedő foglalat a házba van integrálva.

Blueline A7 Blueline A7 Blueline A7

Blueline A7 Blueline A7 Blueline A7

LCD kijelző

Az LCD kijelző nem túl jó minőségű olcsó TFT kijelző, a gyári beállításon túlzottan kék színtónussal. Viszont arra, hogy nagyjából lássuk, hogy rögzít-e a kameránk és hogy mit, tökéletes.

Gombok

A gombok kétoldalt helyezkednek el, a ház vastagságán. A legfontosabbak; jobbra fent van az “OK” gomb, amivel felvételt indíthatunk és allíthatunk meg, balra pedig a menü navigációs gombjai. Közvetlen elérésű funkció kb. csak a felvétel elindítása és leállítása (“OK”), minden mást a menüből kell kikeresni. Jobbra van még egy “M” (“Mode”) gomb is, amivel váltogathatunk fénykép, videó és lejátszás üzemmód között. Kicsit furának tűnt nekem, hogy az “OK” az a menüben való továbbhaladásra is szolgál, ellentétben a bal oldali fel és le gombok közti gombbal, amivel visszamenni és újabb menüszintre lépni tudunk egyszerre, ez lenne a logikus gomb az “OK”-ra, de így legalább a legfelső gombot könyen eltaláljuk vaktában is, ha felvételt szeretnénk indítani.

Menü

Egyszerű és gyors, sokmindent csak két állásban (igen/nem, ki/be) kapcsolhatunk.

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38

Blueline A7 menüje
Blueline A7 menüje

A gombok viszont, amivel navigálhatunk a menüben, enyhén szólva nem esnek kézre. Párszor beléptem már a menübe, mire rájöttem hogy a le- és fel-gombok közötti gomb az a “vissza” és nem az “OK” gomb, mert az jobbra van és azonos a felvételi “Rec” gombbal

Akku

Bár általában nem visszük magunkkal, így ez nem is annyira lényeges. De ha mégis vinnénk, a minimális akku teljesítménye garantáltan alkalmatlanná teszi kompakt hordozható kamerának. Nagyjából másfél-két órán át hagytam a töltőn, és így is csak pár percet bírt LCD-vel és felvétellel. Úgy tűnik az akksi inkább csak afféle áthidaló tápellátásra szolgál – amíg nem tudjuk a microUSB-be bekötni az autóban.

A tartozék szivargyújtó töltő segítségével szerencsére ez további beruházás nélkül is lehetséges. Amint csatlakozót kap a készülék, azonnal kapcsol is be és már indítja is a felvételt. Mindez pár másodperc alatt megtörténik, szóval az indítás gyors.

Folyamatos felvétel

Egy 32 GB-os, Class 10-es kártyával használtam, amivel hiba nélkül működött, viszont egy régebbi, 4 GB-os, class 4-essel már nem akart rögzíteni, “formátum hibára” hivatkozva nem indult.

A class 10-es kártyára viszont akkor is rögzített, amikor már csak 200 MB hely volt rajta, vagyis jól kihasználja a meglévő helyet.

A darabolt fájlok között 1 másodperces átfedés van.

Képminőség

Az optikájának köszönhetően megkapjuk a 170 fokos – GoPro-nál mindenki által ismerős – látószöget, amivel be tudja látni az egész utat, illetve felöleli nagyjából a teljes – a szélvédőn keresztüli – látómezőt. Egy gomb segítségével – amennyiben ez a látószög nem lenne nekünk jó -, bezoomolhatunk digitálisan a képbe 1,4-től 4-szeresig tartó tartományig.

Full-HD, illetve 1296p a két legnagyobb választható rögzítési videóformátum. Én előbbin végeztem a teszteket, mert az utóbbin egy 4:3-as formában (1728×1296) rögzíti a 16:9-es képet, ami általában nem is eredményes helyes, 16:9-es lejátszást más eszközön. A kép dinamikája kielégítő egy olcsó zsebkamerához képest (vagyis nagyjából azt a szintet hozza), a nappali fény-árnyék dinamika szerencsére sokkal több, mint ami az LCD-képernyőjén látszik. A színei nagyon fakóak és gyengék és számomra már túl sok az az élesítés, amit használ a gép a videókon. Mégis, ha a baleseti diagnosztikát nézzük, talán tényleg fontosabb a felhúzott képélesség, mint a pontos színvisszaadás.

videó: A három típus közül e tekintetben egyértelműen ez viszi a prímet. 1080p-ben 30 FPS-ben vesz fel, az élesítés kicsit talán sok, mégis itt kapjuk a legtöbb részletet még így is. A 1080p-hez képest nem túl magas – 12 MBites – bitráte néhol azért képes belerondítani a képbe, de összességében van olyan jó, mint egy olcsó extrém kiskamera – eltekintve az objektívje miatti szürkébb színvilágtól. Ha 16-18 körülre tették volna a bitrátát, talán blokkosodás sem lett volna, de nyílván szempont az is, hogy minél hosszabb anyag elférjen a kártyán.

fotó: A legjobb minőségű képek az A7-ből jöttek ki, itt kipróbáltam a sorozatot is, egyszerre 3 képet csinált egymás után, aztán “pihent”. Illetve újra meg kellett nyomni az “OK”-t egy újabb hármas sorozathoz.

Akku, üzemidő

Bár az akku ennél a termékcsoportnál nem számít olyan sokat és igazából kifejezetten az üzemidőt nem is teszteltem, azért az feltűnő volt, hogy még újonnan is, kivéve a dobozból és feltöltve sem bírta kb 5 percnél tovább, a későbbiekben pedig még eddig sem. Az A7-es volt az egyetlen versenyző, amelyik szinte azonnal kilépett és kikapcsolt (kb. másfél másodperc), amint kihúztam a töltőkábelt. Vagyis ha áll az autó, illetve nem hagytuk rajta a gyújtást, nem fog rögzíteni semmit. De amint ismét kap áramot, automatikusan elindítja a felvétel.

Rögzítés közben viszonylag gyorsan felmelegszik (egy óra után már kifejezetten meleg), de eddig nem láttam semmi hibát (hibás rögzítés, nem meglelően lezárt fájlok, stb.) , mondjuk azt egy hosszabb (mondjuk egy teljes napos) rögzítés után jobban látnánk, de egy napos folyamatos nyúzásra nem volt módom.

Egymás mellett

kamerák munka közben a DVR70-es leszakadt

Videóteszt

Mivel sötétben nem tudtam autós csoportos felvételt csinálni, így kézből vettem fel mindhárommal az irodában, hogy nagyjából látni lehessen, hogy viselkedik rossz fényviszonyok között.

Itt le lehet tölteni az eredeti exportot, ha youtube-tömörítés nélkül is megnéznénk.

Fotóteszt

A három kamera fotó üzemmódjában készített kép, félhomályos, nappali irodabelsőben. A nap nem sütött, csak szórt fény jött be az ablakon

Itt látszik, hogy a legdinamikusabb kép az A7-é, nem égnek be bántóan a fehérek és a padlón és falon is láthatunk még részleteket azon a részen is, ahová közvetlenül beesik a kinti fény.

Tetszett nem tetszett

Rollei CarDVR70

Nem tetszett:

  • Ha fele ennyibe kerülne, még mondanám is, hogy egy jó vétel, ui. a régi fajta kodek és az ebből következő rosszabb videóminőség miatt igazából nincs egy kategóriában a másik kettővel.
  • Nehezen elérhető – vezetés közben elérhetetlen – menü, de ezt kompenzálták valamelyest a mode/recOK gombokkal
  • akár 4 FPS-ig is képes belassítani a rögzítést, ha kevés neki a fény – ez egyrészről jó is lehet, ha fontos, hogy látsszon a környezet, másrészről rossz, mert ekkor szinte minden mozgó tárgy/jármű elmosódik
  • a legkevésbé éles kép
  • rossz minőségű tapadókorong, megbízhatatlan – spontán le tud esni, aztán végülis – kb. 6-szori visszahelyezésre már a helyén maradt, de valahogy elszállt a bizalom
  • 120 fokos látószög – a legszűkebb hármójuk közül
  • apró, 1.5 colos (3,8 cm) LCD

Tetszett:

  • neki volt egyértelműen a leghosszabb akku ideje. majdnem 80 percet tudott teljes feltöltéssel, bekapcsolt LCD képernyővel egyhuzamban rögzíteni.
  • dinamikus és kiegyensúlyozott kép (ha nincs túl sok részlet és kontraszt a képen, de a szélvédő mögött nincs olyan sok, mint mondjuk kézben, faleveleket vagy a hullámzó vizet véve)

Blueline A7

Tetszett:

  • Szemmel látható a különbség minőségben a másik kettőhöz képest, e tekintetben az A7 viszi a prímet
  • Talán a fémház miatt, talán nem, de az A7 melegedett érzetre a legjobban. 1-2 órás folyamatos rögzítés után már kifejezetten kellemetlen volt hozzáérni.
  • 170 fokos látószög, ezzel a legszélesebb látómezőt nyújtja videó módban a három közül (lsd. összehasonlító videó)

Nem tetszett:

  • nincs akkuidő, semennyi, azonnal kikapcsol, amint kihúzom a szivargyújtó töltőt.
  • a három közül a legnagyobb méretű LCD-kijelző (3 col, 7,6 cm), viszont elég gyenge minőségű és nem is elég világos, menet közben ez látszott a legrosszabbul.
  • class 4-es kártya kevés neki
  • nagyon nem kézre állóak a menünavigációs gombok

Concorde HD20

Tetszett:

  • A két kamera egyértelmű helyzeti előnyt ad a gépnek, efelől nincs kétség
  • a legkönnyebben kezelhető egyszintű menü és ehhez társuló előlapi gombos vezérlés
  • a hátsó kamera egy olcsó SD-minikamera, de még éppen használható minőségű. Legalábbis ha a semmihez (másik kettő típus “semmijéhez”) tekintjük, kiemelkedő.
  • LCD-kijelző, 2,7-colos, 6,9 cm.

Nem tetszett:

  • Csak 20 FPS-ben rögzít 1080p-s felbontásban, láthatóan kisebb az élesség az A7-hez képest.

Cikk dátuma: 2014-09-19
Utolsó módosítás: 2015-11-19 16:23:57 (r7)

Forrás: http://www.220volt.hu/Teszt/Autos+kamera

Itt Bloggerbirodalom épül!
Csatlakozz te is!